Katrineholm

Succékonceptet Matsmart.se fortsätter växa

sid7bild1

Redan efter ett år stod det klart att Matsmarts lager var för litet. På bilden: Marknadschefen Ulf Skagerström tillsammans med VD Karl Andersson.

Fullt tjänlig mat ska ätas, inte slängas. Det är grundidén bakom Matsmart som blivit en succé med näthandel av mat till galna priser. Hösten 2015 invigde företaget sitt nya logistikcenter i Katrineholm. Redan efter ett år stod det klart, ”lagret är på tok för litet”.

Försäljningen har bara fortsatt växa. Vi var ganska naiva, lagret var ju hur stort som helst, tyckte vi. Men det räckte inte alls. Så för ganska precis ett år sedan flyttade vi in i vår nya lagerbyggnad som är betydligt större, och vi har option på ännu mer som det skulle behövas, säger marknadschefen Ulf Skagerström

Från Katrineholms Logistikcentrum levereras nu enorma mängder mat ut över hela landet, ja faktiskt längre än så. Succén i Sverige fortsätter nu även i Norge och Finland. Och nu i dagarna är det Finlands tur.

Den enkla idén var alltså att köpa in varor som annars skulle kastas – ofta helt i onödan – och sälja dem på till konsumenter till rejält sänkta priser. Det kan vara mat med bäst-före-datum som snart passeras, säsongsvaror, felmärkningar, felbeställningar, överproduktion och så vidare.

Idén visade sig fungera alldeles utmärkt. På tre år ökade omsättningen från 2,5 via 25 till 90 miljoner kronor. Förra året slutade på 150 miljoner. I år räknar Ulf Skagerström med minst det dubbla.

– Alla vill göra klipp, det gäller både fattiga och rika. Det tillsammans med en mognad på marknaden, att människor idag är redo att handla mat på nätet, är en stor del av förklaringen. En tredje är miljöaspekten. Allt fler inser det globala jätteproblemet med matsvinn och ser här en möjlighet att bidra till ett hållbart samhälle utan att det blir dyrt. Tvärtom.

Leverantörerna får betalt för varor som annars skulle slängts, samtidigt som konsumenterna älskar att fynda på nätet och sedan få varorna snabbt och smidigt hem till dörren eller till sitt postombud. En solklar win-win-situation, påpekar Ulf Skagerström

Han berättar att kunderna finns över hela landet. Majoriteten av dem som handlar – fler kvinnor än män – bor utanför storstäderna. De flesta är i åldern 25 till 45. Men det är inte bara konsumenterna som upptäckt Matsmart. Under 2017 gjordes en investeringsrunda. Det kostar att växa. Bland de större investerarna finns nu starka företagsnamn som Ikea, Axel Johnson Gruppen med flera.

– Att så välrenommerade företag tror på vår affärsidé ser vi som ett mycket bra betyg, säger Ulf Skagerström, som också plussar Katrineholm, där Matsmart alltså valt att långsiktigt behålla och förstärka sin numera mycket omfattande lagerhantering.

– Vi är supernöjda. Om man får önska något är det en postterminal i Katrineholm. Det skulle ge oss ännu större möjligheter.

Text: Per-Åke Hultberg